dimecres, 10 de desembre del 2008

Nadaloto

Ara ve el Nadal (amb majúscula).
Ara ve la Loteria (amb majúscula).
Jo tinc un problema amb la loteria. Em dóna mal rotllo. La Margarita em diu que hi ha tantes coses que em donen mal rotllo que no sap què hi he vingut jo a fer aquí. I potser té raó. Però, tant si en té com si no, la loteria em continua donant mal rotllo.
Els companys del sindicat, ara farà quatre anys, es van quedar de pasta de moniato quan em van donar un pilonet de participacions perquè les anés oferint a les escoles i instituts, a mestres i professors, i jo els vaig dir que si havia d’anar als centres a vendre loteria em podien donar de baixa de la feina i, si convenia, del sindicat.
Quan els meus fills eren petits, sovint els adjudicaven talonaris de loteria o de vés a saber quin sorteig, perquè els havien de vendre. És clar que els ajudava a col·locar-los. En portava sempre a sobre i cada cop que algun company de feina o del que fos me n’oferia, jo els deia que, en tot cas, els intercanviava. Tants com estaven disposats a baratar-ne, fèiem el canvi. I tots contents. O no. Els que no podia col·locar, en pagava l’import i ja està. Tot sigui pels fills. I quan arribava el sorteig, a vegades mirava si havia tocat. Em sembla recordar que alguna vegada ho vaig mirar.
Doncs, ja hi som. Ara vé quan els companys decideixen de fer una compra de dècims. Que si en vull. Sempre dic que sí, el mínim que em sembla socialment acceptable. M’estalvio explicacions.
Vull pensar que el mal rotllo que hi tinc és una qüestió moral. Crec que això de la sort institucionalitzada és una manera hipòcrita de prendre una mica més del poc que tenen els que tenen poc, perquè els espavilats de la legalitat, l'estat en aquest cas, en treguin el profit que poden o que consideren que podran justificar. Es disfressi de tradició o d’oportunitat o del que sigui, continua sent una enganyifa, una martingala, un frau. Un frau en què els estafats són còmplices directes.
¿Exagero?
La sort és important. Molt important. Si n’hem de tenir no es pot desaprofitar. ¿Per què malgastar-la amb loteria, doncs?