diumenge, 15 de febrer del 2009

Un gran amic meu (tot i que ell no ho sap)



Us presento l’Ian McNeice. En parlo perquè té una aparició fugacíssima de 10 segons a la pel·lícula Operación Valquiria, una producció força menys efectista del que era d’esperar d’en Tom Cruise.
I és que és un gran amic meu (l'Ian, no en Tom) perquè l’any 2004 vaig tenir-hi dilatades, profundes i sovintejades converses, a vegades debats ponderats i altres simples discussions, sempre sense ell saber-ho, sobre la seva participació en un telefilm de la BBC que es va titular Conspiracy. Alguns dels protagonistes d’aquell telefilm que explicava la reunió de Wannsee, quan els nazis van trobar la solució definitiva al problema jueu (el problema de l’existència dels jueus), apareixen a la pel·lícula de Valkyrie. Crec que hi ha un dissimulat homenatge al programa aquell de la BBC.
En Richard va dirigir La Funcional en la seva versió teatral de La Solució Final. A un servidor li van confiar el paper d’un dels personatges, un en concret que assolia l’excel·lència intel·lectual i política en aquella trobada: Gerhard Klopfer. Un dels protagonistes de l’Holocaust que va esquivar la justícia i que va esdevenir funcionari fins que va morir el 1987. Com presentar a escena un personatge d’aquella categoria humana era el repte que vaig discutir i platicar amb l’Ian McNeice, l’actor de la gran papada. La transformació de l’Ian en Gerhard era insuperable. La transformació d’en Càndid en Gerhard va ser, si més no, voluntariosa.
La pel·lícula que ara està en els cinemes potser no és gran cosa (a mi no m’ho ha semblat), però està bé que revisi temes de la història recent, i encara està millor que hagi donat aquest petit paper al meu gran amic. Tot i que, per ser sincers, hauria guanyat moltíssim si el protagonista fos ell en comptes del guaperes cienciològic.