dimecres, 26 de setembre del 2012

Lo Tro d’Empúries (¿o l’Otro d’Empúries?)


Diuen que Víctor Mora es va inspirar en el comte Hug IV d’Empúries per donar vida al Capitán Trueno. Era una bona tria. El comte havia participat en la Tercera Croada a Terra Santa, en el combat de Navas de Tolosa, havia estat excomunicat pel papa per donar refugi als albigesos, i va participar a la batalla de Portopí, durant la conquesta de Mallorca.

El personatge dibuixat per Ambrós (Miquel Ambrosio) va omplir literalment milers de pàgines, sobretot a l’editorial Bruguera. L’escut que lluïa el personatge al pit era una brisura (simplificació de l’escut original que sovint s’utilitzava en fills bastards) del de la corona d’Aragó.

La història va donar peu a una novel·la d’en Ferran Juste, publicada el 1998, Lo Tro d'Empúries, en què explicava, amb un llenguatge que imitava el de l’època, la recreació de la participació d’Hug IV a la Tercera Croada. A la novel·la hi apareixen, amb total versemblança, la major part de personatges importants dels guions d’en Víctor Mora. Dono fe que el llibre val la pena, que un servidor l’ha llegit.

Del que no dono fe de cap mena, és de la pel·lícula, estrenada sense pena ni glòria el 2011: El Capitán Trueno y el Santo Grial. Molt em temo que aquesta obra no estigui gaire a nivell.

Del gruix d’imitacions i homenatges diversos, molts en forma de còmic, deixeu-me destacar-ne un, bàsicament perquè me’l vaig llegir el cap de setmana, i avui hi he tornat, i m’ha semblat que s’ho mereixia.

Estic parlant de Silencios. Un còmic de l’Alfonso López (argument i dibuix) i de Pepe Gálvez (guió). El dibuix de l’Alfonso és força agosarat, que xoca força amb l’estil ambrosià. El personatge que recrea juntament amb el guionista també té un aire ben diferent del d’en Mora. Fins i tot s’assaja una teoria sobre la seva identitat (Guillem, germà bastard del que serà comte, ¿recordeu allò de la brisura?) i sobre els motius pels quals surt d’Empúries a navegar sense data de tornada.
 
Jo li he trobat moltes virtuts, al còmic. Potser és per la meva debilitat pel personatge. Potser és perquè trobava a faltar noves teories que en fossin respectuoses. És cert que Silencios només conté una petita aventura, a Tortosa, i que ho deixa a pèl perquè la sèrie continuï i vagin apareixent la resta de protagonistes (espero que amb la Sigrid inclosa). ¿Continuarà? 

2 comentaris:

sargantana ha dit...

em sap greu..pero mai he llegit el capitan trueno
jo era mes de *hazañas belicas*

Càndid ha dit...

Ostres, Sargantana. "Hazañas Bélicas", "El teniente Gorila"... Jo et feia mirant els tebeos de nenes, aquells d'amor i princeses...